Doprava po Zakarpatí

Doprava na Zakarpatí je funguje velmi dobře. Na první pohled působí trochu chaoticky, ale obvykle není problém se kamkoliv dostat bez dlouhého čekání a bez nutnosti znát jízdní řád.

Pozor: časy v jízdních řádech bývají uvedeny v kyjevském čase. Místní lidé, především na vesnicích a v místech hustěji obývaných Maďary, vám na dotaz často řeknou odjezdy v místním čase (viz čas místní a kyjevský).

Mikriky, maršutky

Hlavním dopravním prostředkem jsou soukromé minibusy, kterým se říká mikriky nebo maršutky. Oficiálně fungují jako sdílené taxi. Minibusy většinou nemají pevný jízdní řád, zastávky ani trasu. Ve větších městech může být problém zjistit odkud na který směr vyjíždějí. Stanoviště někdy bývají poblíž nádraží, ale často tomu tak není. Doporučuji se raději poptat místních. Pozor chybou je ptát se na autobusové nádraží. Z autobusových nádraží vyjíždějí linkové tzv. raizové autobusy, které nejezdí tak často, jsou pomalejší a méně pohodlné, i když o trochu levnější.

Mikriky často vyjíždějí až když se naplní pasažéry, při domlouvání jízdy je dobré vzít v úvahu na kolik spolucestujících se ještě bude čekat. Řidiči v tomto ohledu moc věřit nejde. Když řekne, že za 10 minut se vyjíždí, raději počítejte s pozdějším odjezdem.

Do maršutky jde mimo město přistoupit prakticky kdekoliv, stačí jen mávnout.

Obrovskou výhodou takovéto dopravy je velká flexibilita. Řidič vám zastaví kde chcete, klidně si i kousek zajede, pomůže se zavazadly a podobně. Pokud je větší skupina, tak vás poveze kde se vám zachce. Vždycky se divím turistům z ČR jak jich třeba 8 čeká na linkový autobus místo aby si domluvila jen pro sebe maršutku.

Pokud si domlouváte mikrobus jen pro sebe a chcete podpořit vyjednávání o nižší ceně, nabídněte řidiči, že po cestě na vámi určené místo může brát další pasažéry.

Ve většině maršutek se platí až dojedete do cíle, někdy ale řidiči požadují peníze předem.

Nevýhodou tohoto způsobu dopravy je to, že ve večerních hodinách a o svátcích moc řidičů nepracuje a nestojí proto na obvyklých stanovištích. I v uvedené problémové období jde domluvit minibus po telefonu, ceny ale budou vyšší.

Sdílená osobní doprava

Jde o obdobu stopování. Prostě se postavíte k cestě a máváte na auta. V nadpisu jsem se slovu stopování vyhnul, protože v tomto případě se řidiči platí. Díky tomu, že si pasažéři cestu hradí, staví auta mnohem ochotněji a častěji než u nás. Cena odpovídá ceně jízdného v autobusu. V cenách je dobré se alespoň přibližně orientovat a mít u sebe drobné.

Pokud vám takto u cesty zastaví taxík, tak je dobré se ujistit že vás nebere jako standardní pasažéry, ale jako vytížení při zpáteční cestě a raději zaplatit dopředu.

Ochota zastavit se v regionech trochu liší. V zapadlejších vesnicích zastaví skoro každý řidič, který jede trochu dál a má místo. V okolí větších měst se zastavuje méně.

Problém je, že lidem, kteří vypadají jako turisté z ČR (já třeba poznám z dálky) místní staví méně ochotně, protože mají špatné zkušenosti s ochotou za cestu zaplatit. Je to dost škoda, protože nebýt pár krkounů, tak by byl tento způsob přepravy na prvním místě.

Taxíky

Třetí místo v mém žebříčku obliby zaujímají taxíky – oficiální i příležitostné. Taxíky jsou na Ukrajině levné, je jich hodně a k jízdě na objednávku jde přemluvit i dost řidičů kteří se tím běžně neživí.

U taxíku je nejlepší cenu dohodnout dopředu. V Užhorodě a Mukačevu je výhodnější si taxík objednat telefonicky u některé z levnějších služeb než se domlouvat s taxikářem na ulici.

Většinou na každé vesnici je někdo, kdo si přivydělává ježděním na objednávku. Obvykle tihle lidé, ale nemají auta označeny nápisem TAXI a taky nestojí na ulici, ale pracují na základě telefonické dohody. Kontakt získáte v obchodě, nálevně a podobných místech.

Častokrát jsem na vesnici oslovil náhodně člověka, kterému na dvoře stálo auto a on mě odvezl. V tom případě je ale vhodnější iniciativně navrhnout cenu.

Linkové autobusy

Pokud jedu daleko mimo Zakarpatí, používám přednostně tento způsob dopravy. Po oblasti cestuji linkovými autobusy (raizovými) méně. Jsou sice o trochu levnější než maršutky, ale bývají pomalejší a přeprava není tak flexibilní.

Linkové autobusy vyjíždějí obvykle z autobusových nádraží, některé stavějí jen na zastávkách, jiné i mimo ně.
Busy, které jezdí kratší vzdálenosti někdy přebírají zvyklosti maršutek. Takže třeba na autobusovém nádraží v Chustu sice jsou vypsány spoje, ale ve skutečnosti ne všechny vypsané busy na nádraží zajíždějí a taky často nedodržují jízdní řád, protože třeba čekají až se zaplní pasažéry.

Na autobusových nádražích se jízdenky kupují v pokladně, nikoliv u řidiče. Z prodeje jízdenek mají nádraží provizi a proto se často stává, že zaměstnankyně nádraží před výjezdem autobusu kontrolují zda mají pasažéři jízdenky.
Jízdenky můžou prodávat i zaměstnankyně nádraží na nástupišti s mobilní pokladou s tiskárničkou.

Často autobus zastavuje hned za nádražím, kde nabírá cestující bez lístku. Mimo nádraží řidiči nevydávají jízdenky a často se platí až při příjezdu.

Stalo se mi třeba, že jízdenku mi na nádraží prodali až přijel autobus, to se dělá u některých méně spolehlivých spojů, aby se nemuselo vracet jízdné. V této souvislosti je dobré si uvědomit, že často spoj provozuje jeden člověk s jedním autobusem, když onemocní nebo má autobus poruchu, tak není kdo by ho nahradil, protože firma je one man show.

Jízdenky je dobré uchovávat, přestože je řidiči většinou nekontrolují. Vlastník jízdenky je nějakým způsobem pojištěný, jak výplata pojistky probíhá v praxi nevím.

Jízdenky jsou většinou zároveň místenkou. Ještě jsem ale nejel autobusem, ve kterém by lidé seděli podle čísel na jízdenkách. Občas se ale pokud je přeplněný autobus stává, že vám někdo začne tvrdit, že má jízdenku na vaše místo. Na takové jednání nepřistupujte, člověk který sedí na vašem místě vás sednout nepustí, protože to by se pak musel přesadit celý autobus.

Pokud máte zavazadla, měli by jste si koupit lístek i na ně. Já to nedělám, zaplatím jen tehdy, když si o peníze za zavazadla řekne řidič.

Meziokresní autobusy na jednotlivých autobusových nádražích často čekají delší dobu klidně 10 i 30 minut. V té době se můžete protáhnou, zajít na toaletu nebo něco sníst. Na délku přestávky se ptejte řidiče – nikdy nespoléhejte na jízdní řád.

Vlaky

Na Zakarpatí existují širokorozchodné (1 520 mm) a úzkorozchodné železnice. Oboje doporučuji používat spíš jako turistickou atrakci než jako dopravní prostředek. Vlak je vhodný pro přepravu na velké vzdálenosti po Ukrajině nebo na dopravu do Ukrajiny. Jezdit vlakem po Zakarpatské oblasti nemá smysl. Vlaky jezdí ve srovnání s autobusovou dopravou zřídka a jsou pomalé.

Smysl mají jen některé úseky např. celkem dobře se dá dojet třeba z Užhorodu na hrad Něvitské. Je to kousek a jako skušenos s širokokolejkou to stačí.

Někdy se vyplatí použít železnici pro překročení hranice.

Z rozsáhlé sítě úzkokolejek na Zakarpatí je dnes funkční pouze dráha z Vinohradova do Iršavy. Ostatní byly poničeny povodněmi.

Známá je i školní železnice v Užhorodě (nyní mimo provoz).

Jízdenky lze koupit na nádražích nebo ve vlaku. Nádraží v Užhorodě má příměstskou a dálkovou část (oddělené jsou i pokladny). V Čopu je zvlášť mezinárodní a zvlášť příměstské nádraží.

Jízdenky na dálkové spoje je v sezoně nutné kupovat v předstihu – bývají často vyprodány.

V úseku mezi Sighetu Marmatiej a Rachovem vlak přejíždí z jedné strany hranice na druhou, což komplikuje dopravu natolik, že se tam situace stále mění. Vlaky jezdí / nejezdí bez ohledu na zveřejněné jízdní řády.

Vlastním autem

Ceny na pohonné hmoty jsou na Ukrajině nižší a síť čerpacích stanic hustší. Na rozdíl od vžitých představ se tady auta zas tak moc nekradou. Místní řidiči někdy jezdí dost divoce. Cesty mimo hlavní tahy můžou být v dost špatném stavu. V horách se můžete setkat s tím, že silnice zakreslená na mapě nemusí být průjezdná.

Pokuty jsou na Ukrajině vysoké. Hodně lidí si ztěžuje na problémy při silničních kontrolách. Nejvíce šikanováni bývají motorkáři. Pokud znáte svá práva, předpisy a dodržuje je a jste sice slušní ale neoblomní, pak jde s milicí normálně vyjít.

Když si objednáváte hotel, vždy se ujistěte jak je to s parkováním, protože auta se tady sice nekradou, zato dost často vykrádají. Ve městě zvažte použití placené stojanky.

7 komentářů u „Doprava po Zakarpatí“

  1. Dobry den pochazim z Zakarpattja(Poljana),a moc Vam dekuji za vybornou webovku,skvele a uzitecne informace a rady,a preji hodne stesti na budoucich cestach.:-)

  2. Dobrý den, je možné sehnat jízdní řád vlaků, jedná se mi o názvy měst kudy projíždí v Zakarpatské oblasti konkrétně Jasina.

    1. Dobrý den, tištěné jízdní řády neznám. Odjezdy jsou vypsány na autobusových stanicích a najdete je také na webu.

  3. Zdravim rad by som sa len spytat na radu..ako je najlepsie dostat sa z uzhorodu do jasine (hoverla). ci je mozne chytit marsrutku aj na takuto vzdialenost..alebo sa da chytit autobus/vlak priamo na stanici v den odchodu. vopred dakujem za kazde odporucanie

    1. Do Jasině se nejlépe dostanete autem, nebo autobusem. Můžete si najmout taxi nebo dodávku. Autobusů tam jezdí z Užhorodu relativně hodně. Vlak určitě nedoporučuji.

  4. Dobry den, Pred 2dny jsem se vratil z Iršavska, Ilnice -Kamenky, a musim říct dost dobrý suuper!! Skvělí lidé,jídlo hlavně jídlo! Zkrátka úžasná příroda. A co tu píše tento web, je vše opravdu tak! Jen do toho držím palce!

Komentáře nejsou povoleny.

Karpaty, Zakarpatí, Zakarpatská Ukrajina, Transkarpatí, Zakarpatská oblast, Podkarpatská Rus